23:09 - 13 تیر 1403

(تصاویر) سنت قدیمی برداشت عسل هیمالیا در خطر است


فرارو- آیتا پراساد گورونگ از صخره‌ای در نپال آویزان شد و پس از فرار زنبور‌های هیمالیا از دود، با چوب بلندی که در دست دارد، کندو‌های عسل را جدا کرد.

به گزارش فرارو، این مرد ۴۰ ساله کلاه سفیدی به سر دارد و با توری روی صورتش را می‌پوشاند تا در برابر نیش زنبور‌ها از خود محافظت کند، در ارتفاع ۱۶۰ فوتی (۵۰ متری) از پرتگاه روی یک نردبان دست‌ساز که از رشته‌های بامبو بافته شده آویزان بود تا به کلنی‌های زنبور عسل برسد.

آیتا، که جامعه او به طور سنتی عسل را از کندو‌هایی که صد‌ها متر از زمین فاصله دارند، برداشت می‌کنند، گفت: این مملو از خطر سقوط است. فرد باید عسل را استخراج کند و در عین حال ایمن بماند.

اکنون این سنت قدیمی به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار گرفته است، زیرا برخی کارشناسان می‌گویند افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث اختلال در رشد زنبور‌ها و کاهش غذای آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از اعضای جامعه، چیترا بهادر گورونگ، ۴۹ ساله، گفت: سال گذشته حدود ۳۵ کندو وجود داشت.

پیش از برداشت عسل، روستاییان در مراسم ذبح یک خروس قرمز شرکت کردند و پا‌ها و پر‌های آن را به عنوان هدیه‌ای برای خدای صخره جدا کردند تا برای گرفتن عسل از زنبور‌های غول پیکر که به نام زنبور عسل هیمالیایی شناخته می‌شود، طلب بخشش کنند.

عصاره لانه زنبوری که به عنوان «عسل دیوانه» نیز شناخته می‌شود، به دلیل برخی ویژگی‌های مست‌کننده که می‌تواند باعث ایجاد توهم شود، به قیمت ۲۰۰۰ روپیه نپالی (۱.۵ دلار) در هر لیتر فروخته می‌شود.

روستاییان گفتند که درآمد حاصل از تقسیم در میان این گروه با کاهش تعداد کندو‌ها به شدت کم شده است، اگرچه برخی از آن‌ها از کشت محصولات برنج، ذرت، ارزن و گندم امرار معاش می‌کنند.

راج گورونگ ۴۱ ساله گفت که با توجه به تعداد کمتری عسل برای جمع آوری، درآمد حاصل از این کار در دهه گذشته کاهش یافته است.

وی گفت: ۱۰ سال قبل حدود ۶۰۰ کیلوگرم عسل برداشت کردیم که این رقم در سال گذشته به حدود ۱۸۰ کیلوگرم کاهش یافت و امسال فقط حدود ۱۰۰ کیلوگرم است.

برخی از کارشناسان تغییرات اقلیمی را که ناشی از افزایش دما در جهان است، عامل اصلی کاهش می‌دانند، اما دیگر عوامل موثر در کاهش جنگل‌ها، انحراف آب از نهر‌ها و رودخانه‌ها برای سد‌های برق آبی و استفاده از آفت‌کش‌ها هستند.

داده‌های سازمان ملل و تحقیقات مستقل نشان می‌دهند که دمای هیمالیا، بالاتر از میانگین افزایش جهانی ۱.۲ درجه سانتی‌گراد (۲.۲ درجه فارنهایت) بالاتر از سطوح پیش از صنعت است.

سوروچی بهادوال از موسسه انرژی و منابع هند (TERI) گفت: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که افزایش حتی یک درجه دما بر رشد زنبورها، در دسترس بودن غذا و گرده افشانی متقابل گیاهان تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: تحقیقات نشان داد تغییرات آب و هوایی زنجیره غذایی زنبور‌ها و گلدهی گیاهان را مختل می‌کند و بر جمعیت هر دو در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

او گفت: از نظر الگو‌ها و آنچه که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، فکر می‌کنم الگو‌ها در نپال یکسان است.

سورندرا راج جوشی گفت: تغییرات آب و هوایی به طرق مختلف بر زنبور‌های صخره‌ای هیمالیا تأثیر گذاشته است.

او گفت: باران زیاد یا خیلی کم، باران شدید یا نامنظم، و دوره‌های خشک طولانی یا نوسانات زیاد دما، برای حفظ قدرت کلنی و ذخایر عسل، به زنبور‌های عسل فشار وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه تغییرات چرخه زندگی در گیاهان نیز باعث گلدهی زودرس یا دیررس و نوسانات ترشح شهد می‌شود، افزود: بارزترین شاخص تغییر اقلیم، نامنظم بودن آب و هوا است.

برخی از کارشناسان می‌گویند سیل و رانش زمین می‌تواند باعث از بین رفتن زیستگاه و کوچک شدن مناطقی شود که زنبور‌ها می‌توانند برای غذا تردد کنند.

جوشی که همچنین متخصص زنبور‌های عسل است، گفت که کاهش جمعیت زنبور عسل باعث گرده افشانی ناکافی محصولات کوهستانی و گیاهان وحشی می‌شود.

وی افزود: این امر بر اقتصاد روستایی نیز تأثیر خواهد داشت، زیرا برداشت عسل سنتی است که به عنوان یک فعالیت مهم بوم گردی در حال ظهور است. علاوه بر عسل و موم زنبور عسل، درآمد جوامع از گردشگری نیز از دست خواهد رفت.



منبع

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *