23:21 - 27 شهریور 1403

اعتراض‌های کاروان ایران بی نتیجه ماند، بیت سیاح دیسکالیفه شد!

روز گذشته و در جریان مسابقات پارادوومیدانی پارالمپیک پاریس، صادق بیت سیاح توانست با شکست رکورد المپیک در بخش پرتاب نیزه کلاس F11، در جایگاه نخست قرار گیرد. با این وجود و به دلیل نحوه شادی پس از کسب مدال، کمیته برگزاری مسابقات بیت سیاح را دیسکالیفه کرد. اقدامی که کاروان ایران را در بهت فرو برد. مسئولان ورزش کشورمان در دو نوبت به این اقدام کمیته برگزاری مسابقات اعتراض کردند اما از طرف مسئولان پارالمپیک پذیرفته نشد.

دیسکالیفه شدن بیت سیاح

در جریان رقابت پرتاب نیزه کلاس F11 در بازی‌های پارالمپیک پاریس، صادق بیت سیاح ملی‌پوش ایران با رکورد ۴۷.۶۴ متر ضمن شکستن رکورد پارالمپیک، به مدال طلا دست یافت.  او توانسته بود در المپیک توکیو نیز مدال کسب کند. صادق بیت سیاح پس از اعتراض مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران به دیسکالیفه شدن طلای او در جریان رقابت پرتاب نیزه در بازی‌های پارالمپیک پاریس، اظهار داشت: در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو من پرچم حضرت ام البنین(س) در دست گرفتم هیچ مشکلی پیش نیامد.
مشاهده ویدیو های جذاب پارالمپیک در وبسایت تماشا آنلاین

در همین خصوص علی اصغر هادی‌زاده سرپرست تیم پارادوومیدانی ایران در خصوص این اتفاق و رد اعتراض‌های مسئولان ایرانی توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: «بیت سیاح کار بزرگی انجام داد و رکوردهای خوبی در رقابت امشب داشت. او در حین این رقابت یکی دو حرکت انجام داد. یک حرکت در زمان رکوردشکنی‌اش بود که این حرکت از نظر داور غیر ورزشی تلقی شد و به بیت سیاح کارت زرد دادند». در دورهای جدید برگزاری مسابقات کمیته برگزاری مسابقات نسبت به ادوار قبلی درباره حرکات ورزشکاران سخت‌گیرتر شده است.

او در ادامه با توجه به شادی بیت سیاح پس از رکوردشکنی و کسب مدال طلا گفت : «در پایان مسابقه نیز بعد از آنکه قهرمانی او اعلام شد، او بدون اطلاع مربی و سرپرست پرچمی را از کیف ورزشی‌اش خارج کرد. ما حتی پرچم ایران را به ورزشکار نمی‌دهیم تا به داخل ورزشگاه ببرد و خودمان پرچم ایران را از روی سکوها به بچه‌ها می‌دهیم، اما بیت سیاح به دلایل اعتقادی و با توجه به باورهای دینی‌اش و عشق و علاقه به حضرت ام البنین، پرچمی مزین به نام این بانو نشان داد که این حرکت را نیز یک حرکت خلاف مقررات ورزشی تلقی کردند و کارت زرد دوم و قرمز را به بیت سیاح نشان دادند. ما حتی متوجه این کارت زرد دوم نشدیم اما زمانی که بیرون آمدیم، متوجه شدیم که دیسکالیفه شده است». از نظر کمیته برگزاری مسابقات نشان دادن پرچمی به جز پرچم رسمی کشور توسط ورزشکاران خلاف مقررات است.

سرپرست تیم پارادوومیدانی ایران با توجه به رای هیئت داوران و اعتراض‌های ایران نیز گفت: «ستاد ما هم یکسری حرکات را از طریق کمیته بین‌المللی پارالمپیک انجام می‌دهد تا اگر امکانش باشد، در این فرصت کوتاه باقیمانده، تغییر در این روند داده شود، اما به نظرم با توجه به اینکه هیات ژوری رای قاطع داده است، حتی اعضای این هیات نظر کمیته بین‌المللی پارالمپیک را هم نمی‌پذیرند». همانطور که اشاره شد مسئولان ایرانی در دو مرتبه به رای کمیته برگزاری مسابقات اعتراض خود را اعلام کردند که در هر دو نوبت توسط مسئولان برگزاری رد شد.

دیسکالیفه شدن و بازپس گیری مدال طلای بیت سیاح توسط برگزارکنندگان مسابقات پاراالمپیک باعث اعتراض چهرهای غیر ورزشی ایرانی نیز شده است. احمد علوی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به این موضوع در صحن شورا گفت: «بیت سیاح در سکوی اول جهان قرار می‌گیرد و به نام‌های حضرت ام البنین و امام حسین احترام می‌گذارد. اما پس از این اقدام، مدال او پس گرفته می‌شود به نظرم او مدال بزرگتری گرفت اما المپیک پاریس نشان‌ داد که خیلی از ارزش‌هایی از آن اسم می‌برد وجود خارجی ندارد این افتتاحیه یا افتضاحیه‌ای که صدای مردم پاریس را هم درآورد با همه نمادهای کثیف هم‌جنس‌گرایی و توهین‌هایی که به حضرت مسیح کردند،  نشان‌دهنده تضاد ارزش‌ها در غرب و عدم پذیرش اعتقادات اسلامی است. امیدواریم وزارت ورزش نسبت به این اتفاق واکنش موثر داشته باشند چراکه طلای این ورزشکار در تاریخ تشیع ماندگار خواهد بود». هر چند اعتراض‌های مسئولان ایرانی به این رای کمیته برگزاری بی نتیجه به نظر می رسد، اما احتمالا در روزهای آینده شاهد اعتراض‌های دیگر مسئولان ایرانی به این رای کمیته برگزاری مسابقات خواهیم بود.

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *